• Data dodania: 28.10.2021
  • Tagi: Formy współpracy, agent nieruchomości, agencja nieruchomości
Agenci nieruchomości mają do wyboru przede wszystkim dwie główne formy współpracy: umowę agencyjną o współpracy i umowę o pracę.

Najbardziej popularna w branży jest współpraca z biurem nieruchomości na podstawie umowy cywilnoprawnej (B2B). Jest ona najkorzystniejsza i najbardziej optymalna - z punktu widzenia zarówno biura, jak i niezależnego, ambitnego agenta. Wtedy, gdy agent wykonuje swoje obowiązki jako osoba samozatrudniona, w oparciu o umowę o współpracy z wybranym przez siebie partnerem biznesowym, sam jest odpowiedzialny za swoje działania i zarobki.

Agent jest w takim wypadku prawdziwym przedsiębiorcą, prowadzącym własną firmę, który za swoją pracę i zaangażowanie otrzymuje godziwe wynagrodzenie od każdej przeprowadzonej transakcji. Agent prowadzi własną działalność gospodarczą, samodzielnie podejmuje podstawowe decyzje biznesowe i generalnie sam decyduje o tym, kiedy pracuje, z jakim klientem i na jakich warunkach. W zamian za większe ryzyko biznesowe i brak stałej “pensji”, agent otrzymuje odpowiednio wyższe wynagrodzenie za swoje zaangażowanie i wyniki.

Innym, choć dużo rzadszym rodzajem współpracy z biurem nieruchomości jest umowa o pracę, czyli tzw. etat. W takim przypadku agent ma zagwarantowane wynagrodzenie miesięczne, najczęściej minimalną stawkę (np. ⅛ lub ¼ etatu), oraz procent od wykonanych transakcji - który nie tylko nie należy do najwyższych, ale wręcz oscyluje znacząco poniżej przeciętnej stawki oferowanej przy umowach cywilnoprawnych. Zdarza się, że agent nie otrzymuje zbyt dobrego wsparcia, zarówno merytorycznego, jak i prawnego, ze strony biura nieruchomości. To w efekcie może negatywnie odbić się na klientach. Polityka zarządzania pracą agentów często jest daleka od przyjaznej. Nierzadko też obowiązuje niezdrowa rywalizacja między pracownikami oraz regularny nadzór ze strony biura. Agenci mają obowiązek codziennego przebywania w biurze (od - do) i często muszą wyrabiać narzucane przez firmę “targety”, czyli np. podpisać określoną z góry liczbę umów pośrednictwa na miesiąc.

Podczas wyboru miejsca współpracy warto wnikliwie rozważyć zasady podziału wynagrodzenia pomiędzy biurem nieruchomości a agentem, dopytać o możliwości rozwoju własnej ścieżki kariery i upewnić się, że w biurze nieruchomości brak jest szklanych sufitów. Należy dokładnie przyjrzeć się umowie i zwrócić uwagę czy widnieją w niej jednoznaczne, jasne zapisy. Wszelkie warunki współpracy należy przeanalizować, zrozumieć, przedyskutować i w razie potrzeby doprecyzować. Agent powinien wystrzegać się skomplikowanych, zawiłych sformułowań w umowie - szczególnie, jeżeli możliwości zarobkowe zależą od spełnienia jakichś konkretnych, często nierealnych, warunków. Agent jak ognia powinien także unikać ustaleń umownych, które nakładają na niego ew. przyszłe kary lub zobowiązują do zaprzestania wykonywania zawodu przez określony czas (tak, takie rzeczy też się niestety zdarzają :(

Ponadto, podczas podejmowania decyzji o współpracy z agencją nieruchomości, warto zwrócić uwagę na to, kim są właściciele biura nieruchomości, a także osoby aktywnie ich wspierające i zarządzające - jakie mają doświadczenie, jak długo pracują w branży, czy mają odpowiednie kompetencje. Dobrą praktyką byłoby również przeczytanie opinii, jakie wyrażają na temat biura nieruchomości dotychczas współpracujący z nim agenci, tj. sprawdzić czy są zadowoleni ze współpracy. Na pewno dobrze byłoby też dowiedzieć się o to, jak długi jest staż współpracy danego biura nieruchomości z obecnymi agentami, a nawet poprosić o kontakt do 1-2 agentów, którzy mogliby podzielić się swoimi przemyśleniami nt. dlaczego warto współpracować właśnie z tym biurem nieruchomości - a więc sprawdzić, jaka panuje tam atmosfera i czy faktycznie to, co na wystawie jest również w sklepie :)

Na szczęście sytuacja współpracy agentów z biurami nieruchomości zmienia się wraz z rosnącą świadomością - zarówno agentów, jak i właścicieli agencji.

Warto pamiętać, że praca agenta jest czasochłonna i wymaga własnych nakładów finansowych, w tym m.in. na działania marketingowe w celu budowania własnej marki osobistej, na szkolenia branżowe i narzędzia marketingowe lub na ogólnie pojętą technologię. Idealnie zatem będzie, jeśli biuro, z którym podejmiemy współpracę oferuje odpowiednie wsparcie, m. in. prawne lub merytoryczne, np. w formie doskonalenia zawodowego, rozwoju osobistego i regularnych szkoleń wewnętrznych, oraz pomaga w kwestiach administracyjnych, marketingowych, technologicznych i innych.